Super-B Accu’s

Super-B Accu's

Teunis Automotive levert de doorbraak in Lithium-Ion accu-technologie die voorziet in een aanzienlijke gewichtsbesparing, hoger vermogen, kortere laadtijd en een langere levensduur.

AMG, 1 jaar oud AGM, nieuw Gel Li-Ion
Opgegeven capaciteit 180 Ah, gedurende 20 uur 190 Ah, gedurende 20 uur 160 Ah, gedurende 20 uur 64 Ah
Elektrolyt AGM AGM Gel LiFePO4
Beschikbare stroom 40 Ah 65 Ah 75 Ah 64 Ah
Resultaat 22% 34% 46% 100%

Zoals u in de tabel kunt zien komen de traditionele accu’s bij lange na niet aan de waarde die er op aangegeven staat. Dit heeft te maken met de zogenaamde Peukert-exponent. Dit houdt in dat wanneer men een accu in 20 uur leeg trekt, deze meer stroom kan leveren dan wanneer men dit doet in 5 uur. Volgens de C20-norm mag de accu worden leeg getrokken tot 10.5 Volt. Echter, in de praktijk stopt veel 12 Volt apparatuur met werken bij een spanning van 11.8 Volt. Daarom zijn we bij het testen uitgegaan van dit voltage.

De voor- en nadelen voor u op een rij

Lood-, zuur-, of gel-accu’s

(+) lage aanschafprijs in verhouding tot Li-Ion

(-) hoge zelfontlading, ongeveer 6% per maand en ongeveer 72% per jaar

(-) levensduur 3 tot 6 jaar (is gelijk aan 300-500 cycli)

(-) gasvorming bij overladen

(-) hoog gewicht

(-) neemt veel ruimte in beslag

(-) explosie-gevaar

(-) spanning daalt naarmate gebruik stijgt

Lithium Iron Phosphate accu’s

(+) vrijwel geen zelfontlading, minder dan 1% per maand en minder dan 10% per jaar

(+) levensduur meer dan 5 jaar (2000 cycli)

(+) absoluut gasvrij

(+) 80% minder gewicht bij dezelfde beschikbare capaciteit!

(+) neemt zeer weinig ruimte in, 1/3 van een bovenstaande accu

(+) explosie-veilig

(+) spanning blijft nagenoeg gelijk bij verbruik

(-) hoge aanschafprijs

Specificatie Super-B accu

12V-160E          12V-100E          12V-50E